Metody łączenia taśm przenośnikowych

Istnieją trzy podstawowe metody łączenia taśm przenośnikowych: łączenie mechaniczne, klejenie na zimno i wulkanizowanie na gorąco. Każdy z nich ma swoje zalety i ograniczenia. Jak zatem połączyć taśmę przenośnika ?

Wulkanizacja taśm przenośnikowych - Rubbelt

Klejenie na zimno taśm przenośnikowych

Najłatwiej dostępną metodą łączenia taśm przenośnikowych jest utwardzanie (klejenie) na zimno. Do tego celu warto zastosować specjalny klej dwuskładnikowy. Metoda ta jest mniej pracochłonna niż wulkanizacja na gorąco, ale trwałość połączenia jest  mniej trwała niż w przypadku połączenia doczołowego „na gorąco”. Klejenie doczołowe taśm ma również ograniczenia technologiczne w zakresie temperatury otoczenia (nie mniej +5C, nie więcej +35C), wilgotności, zapylenia oraz czasu przestoju technologicznego przenośnika po klejeniu doczołowym taśm – pożądane jest zapewnienie czasu na pełną polimeryzację kleju – do 20 godzin.

Zalety:

  • do łączenia nie jest konieczne zdejmowanie taśmy z przenośnika;
  • nie jest wymagane napięcie przemienne 380 woltów;
  • prace można prowadzić nawet w ograniczonej przestrzeni i w obecności gazów palnych;
  • duża szybkość naprawy: zwykle przenośnik może wznowić pracę po kilku godzinach.

Taśma przenośnikowa – klejenie na gorąco

Wulkanizacja taśm przenośnikowych na gorąco odbywa się przy użyciu specjalistycznych urządzeń (prasa wulkanizacyjna). Ta wysoce wydajna metoda łączenia taśm przenośnikowych jest jak najbardziej zbliżona do metody produkcji na linii przenośnikowej w warunkach fabrycznych. Wytrzymałość połączenia wynosi około 98% wytrzymałości samej taśmy. Łączenie taśm może być wykonywane zarówno na przenośniku taśmowym, jak i w warunkach stacjonarnych naszego warsztatu. Jedynym ograniczeniem jest pracochłonność transportu prasy wulkanizacyjnej oraz fakt, że większość istniejących pras mobilnych (w szczególności nasza) ma ograniczenie szerokości taśmy do 1200 mm. Polecaną firmą wykonującą klejenie taśm na gorąco jest Rubbelt Wulkanizacja Taśm Przenośnikowych, która wykonuje wszystkie prace związane z elementami gumowymi przenośników taśmowych.

Zalety:

  • wysoka wytrzymałość stawu;
  • jednolitość grubości ostrza;
  • brak luzu;
  • możliwość dokowania nawet przy ujemnych temperaturach powietrza i w zakurzonym pomieszczeniu;
  • wysoka elastyczność złącza doczołowego;
  • przywrócenie funkcjonalności taśmy można przeprowadzić bez demontażu sprzętu transportowego;
  • możliwość zastosowania do taśm wykonanych z różnych materiałów;
  • trwałość powstałego szwu łączącego;
  • eksploatacja taśmy regenerowanej może odbywać się w tym samym zakresie temperatur, co taśma nienaprawiana.

Więcej na temat wulkanizacji taśm przenośnikowych znajdziesz na stronie https://www.wulkanizacja-tasm.pl/jak-przebiega-wulkanizacja-tasm-przenosnikowych.html, gdzie szczegółowo opisany został serwis tego rodzaju przenośników.

Łączenie taśm przenośnikowych

Mechaniczne łączenie taśm

Mechaniczne łączenie taśm, wykorzystujące mechaniczne zamki splotowe, jest najszybszym i najprostszym sposobem łączenia taśm przenośnikowych i transportowych. Wszystkie taśmy mogą być łączone mechanicznie z wyjątkiem taśm kablowych i żaroodpornych.

Główne zalety mechanicznego łączenia taśm przenośnikowych:

  • szybkość metody łączenia taśmy przenośnika;
  • niewielkie koszty finansowe w porównaniu do wulkanizacji;
  • ta metoda eliminuje potrzebę specjalnego pomieszczenia i nieporęcznego sprzętu (prasy wulkanizacyjne);
  • łączenie mechaniczne taśm przenośnikowych można wykonywać w niskich temperaturach oraz w pomieszczeniach o podwyższonym zapyleniu;
  • nie ma potrzeby korzystania z wysoko wykwalifikowanego personelu do wulkanizacji.

 

Może Ci się również spodoba